07:24 Київський «Синопсис» як підручник з історії Русі-України | |
Рівно 350 років тому у 1674 р. – у Києво-Печерській друкарні вийшов "Синопсис" (грец. "огляд") – перший нарис історії України, що протягом майже двох століть слугував як підручник. Нині майже забута, але така потрібна українцям книга.
1) Видатний український літописець, ігумен Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря у Києві, ректор Києво-Могилянської Академії, який був пов'язаний з Києво-Печерською лаврою Феодосій Софонович (початок XVII ст. - 1677). 2) Лаврський друкар і поет Іван Армашенко. 3) Видатний український історик, філософ і богослов, архімандрит Києво-Печерської лаври, ректор Києво-Могилянської Академії Інокентій Ґі́зель. (1600-1683). Він походив зі Східної Пруссії. Прийняв постриг у чернецтво в Києві. Ґізель був одним із найосвіченіших людей України в XVII ст. Найчастіше саме йому приписують авторство "Синопсиса", де, зокрема, описано життя тогочасного суспільства. В іншій своїй праці "Про народ Роксоланський і його наріччя" він характеризував українців як носіїв високої й оригінальної культури, які рано винайшли писемність і прийняли християнство. Ґізеля за його розум навіть називали "українським Аристотелем". Бувши архімандритом Києво-Печерської лаври, боровся за незалежність УПЦ, яку активно поглинала Московська патріархія. Вважав підпорядкування Київської митрополії Московському патріархату неканонічним і гріховним. У 1667 р. він разом з іншим київським духівництвом відмовився підняти келих за здоров'я київського воєводи П. Шереметьєва і ставленика Москви гетьмана І. Брюховецького, назвавши останнього лиходієм. 4). Першу історію України міг написати Пантелеймон Кохановський (точні дати життя невідомі) – український чернець, ієромонах, економ Києво-Печерської лаври, письменник. Про нього відомо мало, і навіть портрета його знайти не вдалося. Був першим керівником Радомишльської папірні (фабрики, яка виготовляла папір для Києво-Печерської лаври). Перший керівник Києво-Печерської лаври, який відмовився присягати на вірність московському царю у 1654 році. Йому приписують авторство не лише "Синопсису" 1674 р., але й "Обширного Синопсису руського" (1681-1682 pp.). За іншими даними, він не писав згаданого твору, а лише редагував його. Отже, можна зробити висновок, що київський «Синопсис» є пам'яткою української історіографії, першим друкованим узагальнюючим твором з вітчизняної історії, він містив ряд актуальних ідей, що й забезпечило йому попри недоліки важливе місце у розвитку історичної думки.
| |
|
Всього коментарів: 0 | |